w sprawie ustalenia planu dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli, dla poszczególnych szkół i placówek prowadzonych przez Miasto Skierniewice.
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591; zm. 2002 roku Dz. U. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984; Nr 153, poz. 1271; Nr 214 poz. 1806; zm. 2003 roku Dz. U. Nr 80, poz. 717; Nr 162 poz. 1568; zm. 2004 roku Dz. U. Nr 102 poz. 1055; Nr 116, poz. 1203; zm. 2005 roku Dz. U. Nr 172, poz. 1441; Nr 175 poz. 1457; zm. 2006 roku Dz. U. Nr 17, poz. 128; Nr 181, poz. 1337; zm. 2007 roku Dz. U. Nr 48 poz. 327; Nr 138, poz. 974; Nr 173, poz. 1218), art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1592; z 2002 roku Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984; Nr 153, poz. 1271; Nr 200, poz. 1688; Nr 214, poz. 1806; z 2003 roku Nr 162, poz. 1568; z 2004 roku Nr 102, poz. 1055; Nr 167, poz. 1759; zm. 2007 roku Nr 173, poz. 1218), art. 70a ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, Nr 170, poz.1218 i Nr 220; poz.1600, z 2007 roku Nr 17 poz.95, Nr 80 poz.542, Nr 158 poz.1103, Nr 102 poz.689, Nr 176 poz.1238, Nr 191 poz.1369, Nr 247 poz.1821, z 2008 Nr 145 poz.917, z 2009 Nr 1 poz.1) oraz § 6 ust.2 oraz 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 roku w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (Dz.U. Z 2002 r. Nr 46 poz. 430) Rada Miasta Skierniewice uchwala, co następuje:
§ 1.
Ustala się plan dofinansowania form doskonalenia zawodowego nauczycieli dla poszczególnych szkół i placówek prowadzonych przez Miasto Skierniewice na rok 2009 na ogólną kwotę 281 500 zł. , w tym dla Przedszkoli 31 502 zł, zgodnie z układem wykonawczym wydatków budżetu szkoły/placówki na 2009 rok oraz załącznikiem do niniejszej uchwały.
§ 2.
1. Ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli, o których mowa w art. 70a ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela dofinansowuje się:
1) koszty obniżenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych nauczycielom dyplomowanym, którym powierzono zadania doradcy metodycznego,
2) koszty dodatków funkcyjnych przyznanych nauczycielom, którym powierzono funkcję doradcy metodycznego,
3) organizację szkoleń, seminariów oraz konferencji szkoleniowych dla nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze,
4) przygotowanie materiałów szkoleniowych i informacyjnych.
5) organizację warsztatów metodycznych i przedmiotowych oraz innych form doskonalenia wynikających z potrzeb edukacyjnych w szkole/placówce,
6) organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły/placówki,
7) szkolenie rad pedagogicznych.
2. Ze środków, o których mowa w ust. 1, dofinansowuje się również w części lub
w całości:
1) opłaty za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli.
2) opłaty za kursy kwalifikacyjne i doskonalące, seminaria oraz inne formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli skierowanych przez dyrektora szkoły lub placówki.
3) koszty przejazdów oraz zakwaterowania i wyżywienia nauczycieli, którzy na podstawie skierowania udzielonego przez dyrektora szkoły lub placówki uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego, a w szczególności uzupełniają lub podnoszą kwalifikacje.
§ 3.
Ustala się na rok 2009 maksymalną kwotę dofinansowania opłat , o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 w wysokości 1000 zł za semestr.
§ 4.
Ustala się formy, specjalności oraz priorytety w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego nauczycieli, na które może być przyznane dofinansowanie:
1) Formy kształcenia i doskonalenia:
studia magisterskie, licencjackie, studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne, kursy
doskonalące, seminaria, warsztaty metodyczne.
2) Priorytety w zakresie specjalności kształcenia:
a) przedmioty zawodowe zgodne z profilami kształcenia w danej szkole,
b) języki obce,
c) matematyka,
d) fizyka,
e) informatyka,
f) psychologia,
g) technologia informacyjna,
h) inne specjalności wynikające z potrzeb edukacyjnych szkoły.
3) Priorytety w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:
a) doskonalenie działań wychowawczych, profilaktycznych z uwzględnieniem bezpieczeństwa uczniów,
b) ewaluacja programów nauczania, wychowania i profilaktyki,
c) przygotowanie ucznia do matury oraz zewnętrznego egzaminu zawodowego,
d) wspomaganie edukacji obywatelskiej i patriotycznej,
e) kształtowanie umiejętności planowania kariery zawodowej ucznia,
f) pierwsza pomoc medyczna,
g) pozyskiwanie środków finansowych z funduszy europejskich,
h) doskonalenie kadry kierowniczej w zarządzaniu szkołą i placówką oświatową, interpretacja przepisów prawa oświatowego,
i) rozwijanie i kształtowanie postaw wychowawczych uczniów poprzez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
j) rola oceniania zewnętrznego, wewnątrzszkolnego w doskonaleniu procesu kształcenia,
k) praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole ogólnodostępnej,
l) wspomaganie nauczycieli w budowaniu autorytetu zawodowego.
§ 5.
Podstawowe kryteria przydziału dopłat:
1) potrzeby edukacyjne szkoły, placówki,
2) ocena przydatności form doskonalenia zawodowego w pracy nauczycieli,
3) konieczność przekwalifikowania nauczycieli w związku z wprowadzoną reformą edukacji,
§ 6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia z mocą od 1 stycznia 2009r.